Aanmelden nieuwsbrief

nieuws@sempresereno.nl

Wilt u op de hoogte gehouden worden van Sempre Sereno? Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief!

Interview met onze nieuwe dirigent Richard FitzHugh

Interview met onze nieuwe dirigent Richard FitzHugh 1. Kun je jezelf even voorstellen?
Hallo, mijn naam is Richard FitzHugh en ik ben geboren in Londen. Daar heb ik mijn studies wiskunde en muziek gedaan, waarna ik in 2002 naar Den Haag verhuisde om mijn Master Componeren te doen. Nadat ik mijn studie had afgerond, ben ik begonnen als dirigent van verschillende musicalgroepen. Tijdens mijn werk heb ik mijn vriendin Frieke leren kennen. We wonen in Delft met onze zoon Joël die inmiddels 2 jaar oud is.De afgelopen jaren heb ik gewerkt als pianist, vocal coach, componist, arrangeur en dirigent met professionele-en amateurkoren, muziektheatergroepen, operagezelschappen en een popband. Behalve muziek (ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt) houd ik erg van lezen, chocola, en mijn zoon Joël kietelen…

2. Waarom dirigeer je graag musicals?
Ik ben begonnen als componist en dirigent in de klassieke muziek. Wat ik zo leuk vind aan musicals, is dat er een ‘perfect huwelijk’ kan ontstaan tussen muziek en drama. De muziek kan de emoties in een scene versterken. De combinatie van beiden heeft zo een veel grotere impact op het publiek dan muziek of drama afzonderlijk teweeg kunnen brengen. Ik geniet ervan om naar de choreografie te kijken!

3. Aan welke eisen moet een musical-dirigent voldoen?
Een musical-dirigent moet gepassioneerd zijn over de show waarmee hij bezig is. Tot nu toe heb ik het geluk gehad om altijd aan shows te werken die ik echt leuk vond. Dat is belangrijk, omdat je het na 5-9 maanden repeteren ook nog leuk moet vinden! Als dirigent moet je in staat zijn om die passie over te brengen op de groep. Zoals voor alle docenten geldt, moet je als dirigent ook beschikken over een ruime mate van geduld. Je moet ook in staat zijn om je methodiek aan te passen wanneer je eerste opzet onvoldoende werkt. Ik doe dit werk nu 7 jaar, en leer nog steeds nieuwe methoden om het over te brengen op de groep. Last, but not least, moet je je als dirigent in een musical realiseren dat muziek slechts een deel is van het geheel. Soms moet een ‘muzikaal hoogstandje’ worden opgeofferd wanneer het spel daarom vraagt. Het eindresultaat zal optimaal zijn wanneer alle disciplines (zang, dans en muziek) samenwerken.

4. Hoe zou je de muziekstijl van Urinetown willen omschrijven?
Eclectisch: veel verschillende stijlen.

5. Hoe vind je het om met deze groep en met Panda te werken?
De groep heeft een goede focus, werkt hard en is erg enthousiast (vooral Panda!). Ik moet iedere maandag lang reizen om bij Sempre Sereno te repeteren, maar de energie van de groep maakt het zeer de moeite waard. Ik kijk enorm uit naar de voorstellingen in mei!

Interview met onze regisseur Panda van Proosdij

• Kan je kort iets vertellen over je achtergrond en jouw geschiedenis bij Sempre?
Dit is mijn 11e seizoen als regisseur/choreograaf bij Sempre. Ooit (in het Stenen Tijdperk) ben ik als choreografe begonnen en na een aantal jaar ben ik de hele visuele, artistieke functie gaan bekleden. Ik ben van huis uit danser en dansdocent. Zo ben ik ook opgeleid aan de Rotterdamse Dansacademie. Daarnaast heb ik zang gestudeerd en diverse theatercursussen gevolgd in binnen – en buitenland.

Interview met onze regisseur Panda van Proosdij

• Kan je kort iets vertellen over je achtergrond en jouw geschiedenis bij Sempre?
Dit is mijn 11e seizoen als regisseur/choreograaf bij Sempre. Ooit (in het Stenen Tijdperk) ben ik als choreografe begonnen en na een aantal jaar ben ik de hele visuele, artistieke functie gaan bekleden. Ik ben van huis uit danser en dansdocent. Zo ben ik ook opgeleid aan de Rotterdamse Dansacademie. Daarnaast heb ik zang gestudeerd en diverse theatercursussen gevolgd in binnen – en buitenland.

• Naast het regisseren bij Sempre ben je een behoorlijk bezige dame. Wat doe je zoal, en wat geeft je energie? Waar leef je voor/ wat is je droom/ ultieme ambitie? Wat wil je bereiken?
Sempre is mijn basis en mijn ultiem atelier. Alles wat ik wil ontwikkelen voor mijn leven buiten Sempre, kan ik met deze groep ondernemen. Zo blijven we elkaar voeden, heerlijk. Ik geef inmiddels zeven jaar workshops en masterclasses in Voice & Physique, een methode die ik ontwikkeld heb voor zangers, dirigenten en instrumentalisten. Ik doe dit in binnen – en buitenland. Ik reis veel, wat fantastisch is. Dromen zijn ondermaats voor wat ik wil. Ik wil dat mijn methode wereldwijd gebruikt wordt en er komt een boek van deze methode. Dat is mijn doel voor de aankomende tijd. Verder heb ik als regisseur of choreograaf dikwijls hele leuke korte projecten zoals bv. Onlangs de choreografie van de voorstelling Adèle met Paul Groot en Sanne Wallis- de Vries.

• Welke musical zou je heel graag (nog) eens willen regisseren?
Ik kan beter zeggen welke niet! : ) Ik heb geen favoriet. Elk stuk wat door Sempre gespeeld is onder mijn regie was leerzaam, uniek, waardevol en een uitdaging voor mij. • Wat is je mooiste musicalmoment ooit?
De mooie musicalmomenten blijven maar komen… Elk jaar geven meerdere momenten in een show me het magische gevoel dat verbeelding en zeggingskracht het publiek van hun stoelen lift. Daar doe ik het voor! Een theateravond moet zijn als een saunabezoek.. Het gevoel nadat je gillend uit het dompelbad stapt… je voelt je licht, vol ruimte en je denkt even niet maar bent aanwezig. • Wat is je grootste Sempre blunder?
Interessante vraag… helaas heb ik er geen interessant antwoord op haha… • Wat is je favoriete uitspraak/motto?
Niet met je mond op de trekhaak hangen! Ga voorin die auto zitten en neem verantwoordelijkheid! • Wat zijn je ambities met Sempre/ wat zou je heel graag met Sempre willen bereiken?
Ik wil de kwaliteit blijven waarborgen. Het is een reputatie die Sempre heeft die ik graag hoog wil houden. Daarnaast het publiek, de leden en mezelf blijven verrassen… elk seizoen weer. • Waarom moeten mensen naar Urinetown komen kijken?
Omdat het geweldig geschreven is. Zowel het libretto als de muziek is geniaal! Het is de 1e show geweest die satirisch commentaar gaf op de grote shows op Broadway. Nog een extra reden om te komen en als musicalliefhebber alle persiflages eruit te halen • Tenslotte: Waarom Sempre?
De mentaliteit en houding van de leden is verbluffend! Dat is de hoofdreden waarom het product is wat het is.. het onderste uit de kan! Ze schenken heel veel tijd aan de vereniging in allerlei vormen omdat een week in een theater leven verslavend werkt : ) Gelukkig maar haha…

• Welke musical zou je heel graag (nog) eens willen regisseren?
Ik kan beter zeggen welke niet! : ) Ik heb geen favoriet. Elk stuk wat door Sempre gespeeld is onder mijn regie was leerzaam, uniek, waardevol en een uitdaging voor mij.

• Wat is je mooiste musicalmoment ooit?
De mooie musicalmomenten blijven maar komen… Elk jaar geven meerdere momenten in een show me het magische gevoel dat verbeelding en zeggingskracht het publiek van hun stoelen lift. Daar doe ik het voor! Een theateravond moet zijn als een saunabezoek.. Het gevoel nadat je gillend uit het dompelbad stapt… je voelt je licht, vol ruimte en je denkt even niet maar bent aanwezig.

• Wat is je grootste Sempre blunder?
Interessante vraag… helaas heb ik er geen interessant antwoord op haha…

• Wat is je favoriete uitspraak/motto?
Niet met je mond op de trekhaak hangen! Ga voorin die auto zitten en neem verantwoordelijkheid!

• Wat zijn je ambities met Sempre/ wat zou je heel graag met Sempre willen bereiken?
Ik wil de kwaliteit blijven waarborgen. Het is een reputatie die Sempre heeft die ik graag hoog wil houden. Daarnaast het publiek, de leden en mezelf blijven verrassen… elk seizoen weer.

• Waarom moeten mensen naar Urinetown komen kijken?
Omdat het geweldig geschreven is. Zowel het libretto als de muziek is geniaal! Het is de 1e show geweest die satirisch commentaar gaf op de grote shows op Broadway. Nog een extra reden om te komen en als musicalliefhebber alle persiflages eruit te halen

• Tenslotte: Waarom Sempre?
De mentaliteit en houding van de leden is verbluffend! Dat is de hoofdreden waarom het product is wat het is.. het onderste uit de kan! Ze schenken heel veel tijd aan de vereniging in allerlei vormen omdat een week in een theater leven verslavend werkt : ) Gelukkig maar haha…

Ook de kappersvoorbereidingen zijn in volle gang!

 Ook de kappersvoorbereidingen zijn in volle gang! Nog even en dan is het zover, Sempre Sereno staat op de planken met Urinetown. De voorbereiding zijn in volle gang en de spanning stijgt. Natuurlijk is het niet alleen hard werken voor de mensen op het podium, ook voor de mensen achter de schermen begint de tijd nu te dringen. Licht ontwerpen moeten worden gemaakt, het decor moet zo goed als af zijn en alle kap en grime ontwerpen moeten voorbereid zijn.

Onze kappers kregen afgelopen woensdag 8 mei een workshop vlechthelmpjes maken. Een deel van de cast zal deze helmpjes dragen tijdens de voorstelling. De workshop werd gegeven door Bert de Zeeuw. Hij is bekend in de kapperswereld en is de eigenaar van de succesvolle kapperszaak People behind the mirror in Ede. Dit was dan ook de locatie van de workshop.

De hele middag stond in het teken van de vlechthelmpjes. Eerst moesten er natuurlijk vlechten gemaakt worden, die vervolgens met spelden op een kunstzinnige manier werden vastgespeld op een modelhoofd. Vervolgens werden naald en garen uit de kast gehaald om de vlechten zorgvuldig en onzichtbaar aan elkaar te naaien.

Het idee van de vlechthelmpjes ontstond bij onze regisseur Panda van Proosdij tijdens een van de shows van Bert de Zeeuw “warriors and amazons”. Deze show ging over strijdlustige vrouwen die ten strijde trokken. Erg toepasselijk op onze show natuurlijk!

Al jaren werken wij voor kap en grime samen met het ROC Rijn Ijsel in arhem. Zij vaardigen studenten af die er ieder jaar weer in slagen een compleet plaatje van te maken. Afgelopen week mochten deze studenten deelnemen aan de workshop. Ze vonden het erg leuk en leerzaam. Al was het naaien wel even andere koek dan kappen en grimen.

Het eindresultaat blijft nog even een verassing. Deze kunt u Live bewonderen tijdens de voorstellingen van 22 t/m 25 mei in theater de Junushoff. Ben jij ook zo benieuwd, wees er dan snel bij voor de laatste paar kaarten!